Det dér med at indtale artikler og lignende, man har liggende fra tidligere, og udgive det i et podcast feed – kan det noget? Ja, det kan! For en måned siden strøg Danmarks Evalueringsinstitut - EVA ind som nr. 1 på Apples top-liste over podcasts i kategorien Videnskab, da de første 4 episoder i EVA Input udkom! Men faktisk er der ikke tale om en podcast. EVA Input består indtil videre af indtalte artikler fra et skriftligt magasin, EVA har udgivet gennem flere år til deres målgruppe: Ansatte i dagtilbud for 0-6-årige. Men alle har jo travlt i dag og når ikke altid at få læst det faglige magasin, selv om man gerne vil. Så nu kan det høres. EVA får det meste ud af artikler, de tidligere har brugt kræfter på at skrive, og modtagerne er tilsyneladende glade for nu at kunne lytte til artiklerne – kæmpe win :-D I dag er 5. episode ude, og den handler om at give plads i daginstitutionerne til børnenes perspektiver. Tak for et supergodt samarbejde EVA og Marie Louise Poulsen og tillykke med den gode start 🙋♂️
Simon Brix ’ indlæg
Flere relevante indlæg
-
Én af mine største drømme er at interviewe Claus Meyer, for jeg er fan af ham helt ned i mavsen. Desværre er det endnu ikke blevet til noget, men det næstbedste er sket, for han er gæst i en podcast, som jeg i Podcastbureauet producerer sammen med mine gamle kumpaner i Kontekst & Lyd 🙋♂️ I den nyeste episode af Mikroskop er Meyer på besøg i Lydens Hus hos Magnus Krabbe, og det er mundet ud i en særdeles spændende snak om Meyers nutidige visioner. For hvor det i mange år har handlet om Noma, Ny Nordisk og New York, så handler det i dag om de grønne visioner: - At gøre det helt naturligt at udskifte kød med produkter lavet af danske afgrøder, der smager af noget, har bid og er lette at arbejde med for alle i hjemmekøkkenet. Det er de færreste forundt at kunne snakke om store visioner på en så nærværende og forståelig facon, som Claus Meyer formår - hør selv de 20 spændende minutter lige her: https://bit.ly/3PBmVRN Mikroskop er produceret for Novo Nordisk Foundation af Kontekst & Lyd og Podcastbureauet.
Hvis du vil se eller tilføje en kommentar, skal du logge ind
-
I de seneste godt 3 måneder har jeg kørt land og rige rundt og interviewet 13 skarpe folk til podcasten Diabetesforskerne. Det har været en stor fornøjelse, og lige om lidt udkommer det hele som 4. sæson af podcasten, der netop har rundet 25.000 lyttere. Diabetesforskerne er et godt eksempel på, hvordan en organisation kan få succes med podcastmediet: Steno Diabetescentrene giver deres brugere noget brugbar viden om, hvordan der arbejdes på at forbedre forebyggelse og behandling af diabetes. 4 nye episoder er ude 7. februar og handler om: 📊 at proteiner stabiliserer blodsukkeret bedre end fedt 🦶 at forskere vil hele fodsår ved at snyde kroppen 🧠 at hjerneforandringer muligvis spiller en rolle ved oplevelsen af nervesmerter 💬 hvordan det fysiske og mentale helbred står til blandt personer med diabetes Jeg håber, du vil lytte med, hvis du har diabetes - eller vil sende den i retning af folk, der har. Diabetesforskerne ligger i alle podcast apps og er produceret for Steno Diabetes Center Nordjylland og de 6 andre Steno diabetes-centre i Rigsfællesskabet – ét i hver region, ét på Færøerne og ét i Grønland. TUSIND tak til alle jer, der har stillet op og fortalt om jeres forskning 🙋♂️ Sahar Moeini Rakel Fuglsang Johansen Bendix Carstensen Lasse Bjerg Suganthiya S. Croosu Signe Schmidt Ninna Karsbæk Senftleber Inge Gerlach Brandt Morten Bjerregaard-Andersen Michael Røder Louise Søgaard Hansen Per Hagelqvist Anne Cathrine Thuesen
Hvis du vil se eller tilføje en kommentar, skal du logge ind
-
Fedt nok! Snart sendes et public service-lydunivers til børn i udbud - der er afsat mere end 60 millioner til at lave 30 timers podcasts om ugen i godt 2 år.
Jeg kan simpelthen ikke huske, at vi har haft en kulturminister, der har talt kulturen op, og lavet så mange gode tiltag som den nuværende. Kulturministeriet har en vigtig pointe i, at lyd kan fjerne opmærksomhed fra skærmen. Vi er nødt til ikke at fylde børn med skrald, give deres øjne en pause og skrue ned for tempoet for indtryk. Tak til Jakob Engel Schmidt for et visionært og ægte public service initiativ. https://lnkd.in/eyXQzXP4
Hvis du vil se eller tilføje en kommentar, skal du logge ind
-
Bruger du også kunstig intelligens til at lave #podcast? Jeg har eksperimenteret en del de seneste par måneder med at finde ud af, hvordan jeg kan anvende (generativ) AI i mit arbejde som podcastvært og -producent. Og lad mig bare slå fast: Jeg føler ikke nogen stor frygt for, at #AI overtager hele mit job lige foreløbig :-D Jeg kan kun prompte til husbehov, så måske kan eksperter få mere ud af ChatGPT og Googles Bard, end jeg kan, men umiddelbart kan AI pt. hverken skrive en hel spørgeguide eller et fuldt manuskript, som reelt kan bruges til noget som helst. Der er heller ikke noget stemmekloningsprogram, som fungerer ordentligt på dansk endnu, så jeg kan ikke lave smårettelser i et speak uden at skulle i studiet igen for eksempel. 𝐌𝐞𝐧 𝐡𝐯𝐚𝐝 𝐤𝐚𝐧 𝐝𝐞𝐭 𝐬𝐚̊ 𝐛𝐫𝐮𝐠𝐞𝐬 𝐭𝐢𝐥? Jo, det er en virkelig god idéudvikler og sparringspartner! AI hjælper mig med at gøre førnævnte spørgeguides og manuskripter bedre. Når jeg har 10 idéer til spørgsmål, jeg vil stille en kilde, beder jeg AI om feedback på mine spørgsmål og om at komme med 10 spørgsmål mere. Det har givet mig en lang række gode spørgsmål, som jeg ikke var kommet på. Ligesom når jeg beder en kollega om feedback på en spørgeguide. Jeg har også haft held med at få ChatGPT til at tegne et rigtig godt billede for lytteren af, hvad bio solutions er for noget. Dét billede kan du høre her fra 0:16-0:40 https://bit.ly/46GCltH Der kommer også mange ubrugelige forslag fra AI, men det er jeg glad for, for så er der stadig brug for mig til at vurdere, hvad der er godt, og hvad der er skidt. Jeg synes ikke, den hjælper mig med at være mere effektiv, for der er ikke dele af mit arbejde, som den kan overtage – men det er et godt værktøj til at lave endnu mere kvalificerede interviews og podcasts, og det gør jo kun de produkter, jeg leverer, bedre – win for kunderne og lytterne! 𝐇𝐯𝐚𝐝 𝐛𝐫𝐮𝐠𝐞𝐫 𝐝𝐮 𝐀𝐈 𝐭𝐢𝐥 𝐢 𝐝𝐢𝐭 𝐩𝐨𝐝𝐜𝐚𝐬𝐭𝐚𝐫𝐛𝐞𝐣𝐝𝐞? TAK i øvrigt til Anders Høeg Nissen, Lone Frank og Christiane Vejlø for inspirerende podcasts om AI og brugen af det. Jeres indsigter har virkelig beriget mit perspektiv. Her en række podcasts, jeg kan anbefale at lytte til, hvis du vil blive klogere på dette område: 1. AI Denmark: Argumenter for mennesker – og for det danske sprog 2. Indsigten (med Emil Nørlund): Er AI din konkurrent eller kollega? 3. 24 spørgsmål til professoren: Argumenter for mennesker 4. Kommagasinet (indtalte artikler): Det kan AI konkret bruges til, AI – styrker, svagheder, muligheder og trusler 5. Informations serie: Maskinstorm Jan Birkemoses nyhedsbrev er også meget anbefalelsesværdigt!
Hvis du vil se eller tilføje en kommentar, skal du logge ind
-
Da Beyoncé i foråret annoncerede en ny turné, gik podcastlytterne amok! Lyttertallene for podcasts relateret til hendes 2022-album, Renaissance, steg med mere end 1000%. Lur mig, om ikke det samme gælder herhjemme. Når Minds of 99 tager på turné igen, kan DR aflæse det i lytterstats fra podcastportrættet, 'Hvem er Minds'? Denne tendens viser, hvorfor mange podcasts oplever en pludselig stigning i lyttertallene: Folk vil vide noget om noget, som lige er blevet aktuelt igen, og så søger de gamle podcasts frem og lytter til dem. Jeg har set masser af eksempler på dette. Man kan som udgiver blive ved med at få mange lytninger af gamle episoder. Beyoncé-eksemplet er fra Spotifys nye rapport om året, der er gået for podcasting. Spotify er en interessant kilde, fordi brugerne er logget ind med en profil, så Spotify kan se, hvad der rører sig på tværs af alder og køn (i modsætning til Apple). En anden interessant pointe er, at udgivere af podcasts ikke kun skal tænke i at udgive noget frem mod en begivenhed, men i særdeles også EFTER begivenheden. Lytterne vil gerne høre andres take på det, de har oplevet. Lidt ligesom når man læser en anmeldelse af en koncert, man har været til 🙂 Find rapporten her: https://lnkd.in/dPhcd8Fj
Podcast Trends 2023 | Topics, Moments & More | Spotify Ads
ads.spotify.com
Hvis du vil se eller tilføje en kommentar, skal du logge ind
-
Må jeg låne din tid et sted mellem 10 sekunder og 5 minutter? Min hjemmeside er nu i luften, og det vil betyde helt utroligt meget, hvis du enten vil: 1) google podcastbureauet.dk og klikke dig ind på siden eller 2) vil tage et hurtigt kig på siden og smide din feedback til mig herunder eller i en PM. Det er en meget simpel side, så det kan gøres hurtigt 😊 Svar gerne på noget af dette: 1. Er det let at afkode, hvad jeg kan hjælpe kunder med? 2. Hvilket indtryk af min faglighed sidder du tilbage med? 3. Fungerer siden visuelt? 4. Er der ting, som bør uddybes? 5. Og så det her… skal der være en call-2-action knap et eller flere steder? Min tese er jo, at podcastindkøbere godt ved, at action betyder ’ring mig op’, og mit nummer findes i footeren. Min kollega, ChatGPT, insisterer dog på, at der skal være call-2-action-knapper over det hele 😄 Al feedback, selv den mest hardcore og kritiske, vil jeg sætte stor pris på 🙏
Forside - Podcastbureauet
https://podcastbureauet.dk
Hvis du vil se eller tilføje en kommentar, skal du logge ind
-
Putter du mange øko-varer i din indkøbskurv? Det gør du nok, for det er der ret mange danskere, der gør, og det skyldes en særlig indsats tilbage i 90'erne, hvor der blev sat ind fra alle ledder og kanter med en massiv kampagne, der skulle påvirke danskernes madvaner. Det er lidt det samme, der er brug for nu, hvor vi skal spise færre bøffer og flere auberginer. Der skal meget til at ændre en hel befolknings madvaner, men det er muligt - det kræver 3 ting. Hør hvilke 3 i den her podcast, hvor jeg interviewer næstformand i Klimarådet, Bente Halkier, om at ændre vaner i et samfund. Jeg producerer Mikroskop for Novo Nordisk Foundation sammen med Kontekst & Lyd. Hør podcasten her (direkte link til din yndlings podcast app) :-)
Mikroskop
pod.link
Hvis du vil se eller tilføje en kommentar, skal du logge ind
-
Jeg er glad og stolt over nu at være gået i luften med mit nye firma, Podcastbureauet :-) CVR-nummeret er i hus, og hjemmesiden er undervejs. Men endnu vigtigere, så er jeg allerede i sving og har travlt med at tilrettelægge og producere en masse podcasts for mine kunder. I fredags gik turen til Panum Instituttet og Mærsk Tårnets 15. sal med dertilhørende glimrende udsigt over hovedstaden. Her interviewede jeg lægen Anne Cathrine Thuesen, og den gode snak udgives til foråret som en del af 4. sæson af podcasten Diabetesforskerne. I dag afholder jeg workshop for pensionsselskabet Velliv i Ballerup. De har gennem flere år udgivet den glimrende podcast om investering, Ansvar for penge, og teamet bag ville gerne oplæres i selv at optage, redigere og udgive podcasts. Og i dag lanceres også en ny podcast fra Novo Nordisk Fonden, som jeg har skabt i samarbejde med fonden selv og mine gamle kumpaner i Kontekst & Lyd. Med inspiration fra podcasts som Genstart, Dato og Pilestræde fortæller vi historier forfra, så en aktuel problemstilling om sundhed eller bæredygtighed er til at forstå. De første 3 episoder er ude nu og handler fx om, hvorfor det er så svært at få skabt sig nogle grønne spisevaner - håber du vil lytte med her: https://lnkd.in/evH6wCUE Det er fedt at være i gang 🙋♂️
Hvis du vil se eller tilføje en kommentar, skal du logge ind
-
Jeg kan på det kraftigste anbefale denne podcast: Plastikalderen. På 1 time og 10 minutter får du på underholdende vis hele historien om det allestedsnærværende plastik, der har været en givende og ødelæggende ressource de seneste 100 år. Hør, hvordan plastik er havnet overalt i alle dimser i dit hjem, og hvordan vi kan arbejde med at knække kurven og bruge mindre plast i fremtiden. Plastikalderen er produceret af Mads Christian Heede, Magnus Krabbe og Lukas Bjerg for Miljøstyrelsen.
Plastikalderen
podcasts.google.com
Hvis du vil se eller tilføje en kommentar, skal du logge ind
Styrker brands med tekst, der kan mærkes.🎯 || Tekstforfatter | Journalist | Oplægsholder || Skaber læseværdigt og troværdigt indhold, der klistrer sig til indersiden af hjerneskallen.
2mdG-e-n-i-a-l-t! Jeg ved Vores Børn også har arbejdet med at indtale artikler. Så smart! Det gør helt klart, at flere får glæde af indholdet. 💪