Send en tanke til Zetlands medlemmer

Artiklen her er ikke gratis, men du kan læse eller lytte, fordi Jan Birkemose er medlem af Zetland og har delt den med dig.

Direktør

Zetlands økonomi vokser fortsat. Sådan brugte vi medlemmernes penge sidste år


Kære medlem

Jeg bringer gode nyheder: Vi har afleveret endnu et regnskab, som vi kan være stolte af.

Zetlands økonomi er egentlig ret simpel: En eller flere gange om året trækker vi penge på din og mange andres bankkonto, og de penge bruger vi til at betale løn til journalister, lydfolk, redaktører, kommunikatører, programmører, designere, tjekkede typer og en enkelt direktør.

Sidstnævnte er mig, og fordi det trods alt ikke er helt så simpelt, kommer her en lidt mere detaljeret gennemgang af, hvordan vi valgte at bruge vores medlemmers penge sidste år.

Årsregnskab betyder to streger under den økonomiske side af alt det, der udgjorde 2023. Det var vores ottende regnskab, siden vi i marts 2016 slog portene op til den daglige avis Zetland.

Og det blev endnu et år med større omsætning, flere medarbejdere og mere tid brugt på gennemresearchet og grundigt fortalt journalistik. Zetland var igen et andet ved udgangen af året, end da det begyndte, og hvis jeg skal være ærlig, så er det en af de ting, jeg sætter allerstørst pris på: Vores fælles avisprojekt står aldrig stille. Vi udvikler os, finder på nyt, løber ind i stormvejr, ser det drive over, nyder solen og prøver hver dag at lede efter det sted, hvorfra vi allerbedst kan fortælle om de historier, der former vores tid og vores samfund. De vigtige historier om verden, der giver lyst til at tage del i den.

Lad mig begynde med slutningen: bund- og toplinjen. Den kan tegnes sådan her:

Den vigtigste linje er den mørkeblå, der viser de samlede indtægter. Det er den, der gør, at vi fortsat kan ansætte flere dygtige kolleger, som kan få flere gode idéer og lave flere gode artikler. Derfor er det selvfølgelig vanvittig smukt, at den igen går flot opad og viser en omsætningsvækst på mere end 15 procent i forhold til 2022. Hvordan indtægter og udgifter er fordelt, kan du se længere nede, men lad mig lige først lave tre nedslag på, hvad der tegnede sidste år.

1) Vi opfører os anderledes på internettet

I løbet af sidste år blev det endnu tydeligere, hvad vi har kunnet observere i vores data i noget tid efterhånden: Det er blevet markant sværere for os at nå ud med vores journalistik til de danskere, der endnu ikke er medlemmer.

En af årsagerne er, at Facebook og andre sociale medier har ændret i deres algoritmer, så journalistik ikke i lige så høj grad som tidligere bliver vist frem i folks feeds. Det betyder også, at færre af vores artikler bliver delt. Så selvom I medlemmer læser og lytter mere end nogensinde, er væksten i indholdsforbruget ikke så kraftig som tidligere.

Det kan måske lyde som en god ting, at færre bruger vores indhold gratis, men her skal man forstå, at den bedste mulighed for at få nye medlemmer er, når nogle, der endnu ikke er medlemmer, får gode oplevelser.

Vi brygger faktisk lige for tiden på noget nyt i vores app, som skal hjælpe os med at overkomme den udfordring.

Den store og meget vigtige undtagelse er sensommerens ambassadørkampagne. Altså vores årlige kampagne, hvor vi beder vores medlemmer om at hjælpe os med at vokse ved at sprede ordet om os – til deres venner og familie og naboer og sidemænd i bussen. Igen i år slog vi alle rekorder og fik over 6.000 nye medlemmer på bare tre uger. Endnu en gang kæmpe tak for hjælpen!

2) Vi investerede i bedre lyd og i mere undersøgende journalistik

Vi ansatte flere journalister og skruede endnu mere op for vores muligheder for at bruge tid på at lave god og gennemarbejdet lyd på flere af vores historier. Størst var investeringen i vores efterhånden velvoksne undersøgende gruppe. Det er dem, der laver de mest ressourcekrævende artikelserier som den om hastværk i embedsværket, den om Joannahuset og den om olieforurening i Agersø Sund.
Det er ofte historier, der kræver sved og kræfter at lave, men når de udkommer, bliver de virkelig lyttet meget til, og vi tror på, at det er journalistik, der kan gøre en væsentlig forskel i samfundet. Derfor er det også indhold, som vi meget gerne vil kunne bruge endnu flere ressourcer på i de kommende år.

3) Vores baby blev stor: Good Tape

I begyndelsen af 2023 lancerede vi vores transskriberingsværktøj Good Tape internationalt. I marts åbnede vi den betalte version for professionelle, og vi har i skrivende stund transskriberet langt over 1.000.000 timers lyd og har over 12.000 betalende abonnenter. Det gør allerede Good Tape til en ganske fin forretning. Good Tape ApS er et helt separat selskab med egen årsrapport, som kan læses her, men først fra december blev opdelingen af medarbejdere endelig, og derfor indgår Good Tape både med indtægter og udgifter i 2023-regnskabet.

Indtægter

Vi tjener langt hovedparten af vores penge fra medlemmers betalinger. Den sidste del udgøres primært af mediestøtte. I år er der så tilføjet bogsalg, og endelig er der indtægter fra udvikling og salg af software.

Udgifter

Den markant største udgiftspost er heldigvis løn til vores medarbejdere. I 2023 voksede vi fra i gennemsnit 41 fuldtidsmedarbejdere til 51. I praksis betyder det, at vi her i marts 2024 tæller omkring 60 kolleger.

Vi ansatte hele 22 nye medarbejdere i 2023, mens vi sagde farvel til 14 gode mennesker. Det er flere, end jeg egentlig bryder mig om, for det kan mærkes i en kultur, og jeg synes også, at I medlemmer fortjener at lære vores stemmer at kende over så lang tid som muligt.

(NB: Der er som regel ledige stillinger hos os – således også lige nu. De kan altid ses på jobs.zetland.dk).

Vores stadig ret nye kontor på Islands Brygge er derfor også hurtigt blevet nærmest trangt – især når klokken er 12, og vi alle spiser frokost i det samme lokale. Apropos frokost: Udgifterne til både kontor, årsregnskab og frokost figurerer under kontor og administration.

Distribution og it dækker udgifter til software og servere. Markedsføring er de penge, vi bruger på at reklamere for Zetland. Det dækker den klassiske reklame på Facebook og honorar til influencere, men også ambassadørkampagne, folkemøde og underskuddet ved at lave Zetland Live ender her.
Til redaktionelle omkostninger hører for eksempel fotos, illustrationer, lydrettigheder og rejseomkostninger.

Klimaregnskab

Vi forsøger hvert år som en del af vores årsrapport at opgøre vores klimaaftryk. Det gør vi, fordi muligheden for at gøre noget ved udledninger og klimagasser begynder med en viden om størrelsen af dem – og hvorfra de stammer. Vi bilder os selvfølgelig ikke ind, at vores lille bidrag rykker noget, men vi synes, vi har et ansvar for at producere og forbruge grønt, hvor vi kan.

I år har vi skiftet opgørelsesmetode, hvilket desværre gør det umuligt at sammenligne med tidligere år, men jeg tror, det er sikkert at sige, at vores udledninger generelt er stigende, alene af den grund, at vi bliver flere og flere medarbejdere, og der bliver lyttet til flere og flere historier. Det er åbenlyst ikke optimalt, men vi holder fast på, at vi er nødt til for eksempel at tage på reportagerejser, og at et flysæde nogle gange er den eneste praktisk mulige transportform. Til gengæld er vores frokost fortsat vegetarisk, meget få medarbejdere kører i bil til og fra arbejde, og vi vælger generelt leverandører (for eksempel servere og pensionsselskab) efter deres grønne profil. Klimaregnskabet kan læses i årsrapporten nedenfor.

Men hvorfor er det egentlig godt, når Zetland vokser?

Vækst er ikke pr. definition godt. Men i Zetlands tilfælde har vi at gøre med et numbers game, sådan forstået, at jo flere medlemmer vi får, desto bedre indhold kan vi lave til alle. Og samtidig: Jo flere medlemmer, desto flere mennesker kan vi give den uafhængige viden og overblik, som vi tror på er et fundament for selve vores demokrati. Vores realistiske ambition er faktisk at nå ud til dobbelt så mange danskere, som vi gør i dag, og også at lave et medie for mennesker uden for Danmarks grænser. Mere om det senere.

Hele regnskabet kan downloades lige her.

Den 11. april klokken 16:30-17:30 holder vi et virtuelt åbent bestyrelsesmøde, hvor alle medlemmer kan stille spørgsmål til årsregnskabet (mødedatoen er opdateret 3. april). Der kommer vi også til at komme ind på vores planer for 2024. Hvis du vil være med, kan du tilmelde dig her. Jeg håber, vi ses.